lørdag 9. august 2014

Dag 60. Vi passerer polarsirkelen.

E6 etappe i dag gjennom saltfjell.

Ca halvveis stopper vi for å fylle vann ved en rasteplass. Der er det en fyr som rooer meg bort og byr på suppe. Han hadde sett meg i kikkerten og bestemt seg for å by vandreren på suppe. Han er en utrolig trivelig kar som har kjørt rundt i nordnorge for å fotografere blant annet havørn. Han kjente godt til Tom Schandy, så hvis du leser dette skulle jeg hilse. Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva han het, men dere har hvertfall mailen om et Traneprosjekt eller noe sånt no.

Men vi sitter der å prater kommer en annen fyr bort. Han er jammen en NPL'er han også sammen med dama. De visste de kom til å treffe på meg for de har snakket med hun jeg traff i går. Merkelig nok dreies samtalen mot mat ganske kjapt. De tenker også mye på det. De skal nordover de også så de får resten av de svenske pengene i lommeboka. Jeg har jo ikke bruk for dem.

Etter en lang stund løses vi opp og jeg begynner å gå igjen. Jeg har hørt rykter om hamburger og softis på polarsirkelsenteret og er rimelig motivert for å komme meg dit. Jeg går ikke så langt før fotografmannen kommer kjørende opp på sia mi og vifter med en 200-lapp. "Kjøp deg noe skikkelig middag for denne" sier han med et smil. Folk altså. De er så greie. Det er rart med det. Så mye fin natur man går gjennom hver dag, men det jeg kommer til å huske best etter turen er folkene.

Så det ble hamburger og softis ved polarsirkelen (ubeskrivelig godt) før vi tar siste økta til Bolnastua. Her er vi fremme i 2130 tiden. Vi startet sent og med tanke på all pausen vi hadde så er ikke det så halvgalt.

I morgen bærer det inn i fjellet igjen.

1 kommentar:

  1. Mye hyggelig lesning i de siste postene; spes. at det ennå finnes mye godhet rettet mot deg. Gud er god og sørge for oss på alle måter. Det må oppmuntre deg mye på din strabasiøse tur. Grattulere med passert Polar sirkelen - det går sørover :)) Heia Sigve :))

    SvarSlett