tirsdag 5. august 2014

Dag 53. Jeg blir "kriminell"

Vi rekkker fergen fint. Bare 5 timers søvn, men vi skal ta det rolig i dag så det går greit.

I Ritsem kjøper vi proviant og snakker lenge med en eldre herremann som synes Queen var veldig fin. Han viser også å være han som kjører fergen.

Jeg må si at jeg ikke før har satt så stir pris på motortransport. Er dere klar over hvor deilig det er å bli tatt fra a til b uten å løfte en finger. Jeg har ikke satt nok pris på det før nå.

Vel i land på andre siden tar vi en lang pause før vi starter å gå innover. Ut på ettermiddagen tar vi en enda lengre hvil med bål og middag. Litt tidlig på kvelden tar vi fatt på de siste kilometerne som skal være dagsetappen for i dag og det er nå jeg plutselig blir kriminell.

Med en fang går vi forbi en familie som skal til å lage middag. Jeg hilser og begynner å gå forbi, men så stopper de meg litt forsiktig. "Du vet at det ikke er lov med hund her?". "Huh?" svarer jeg. Det viser seg at pga reindrifta så er det ikke lov å gå med hund i hele området jeg nå skal gjennom før vi skal inn i Norge igjen ig man får dagsblter om man blir tatt. Det har ingen fortalt meg og det har ikke stått noe på noen oppslagstavle eller koe annet sted. Jeg blir litt tatt på sengen. Det er en katastrofe. Alle turistforeningshytter i Sverige har en stugevert som de kan fortelle meg kommer til å slå hardt ned hvis de ser meg med hund.

Ikke nok med det, men damen jeg snakker med jobber som stugevert og mannen hennes som jeg også snakker med jobber som oppsynsmann. Men de er ikke på jobb nå og de forstår at situasjonen min er spesiell. Så deres forslag er å gå på natten og prøve å unngå at noen ser meg. Veldig kule folk.

Så da var det bare å slå opp teltet å få seg noen et par timers søvn før det var på igjen kl 0030 for nye seks timera gange.

Jeg er utkjørt og utsultet når jeg gir meg for natten, men kommer frem dit jeg ville.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar