søndag 13. juli 2014

Dag 32. En måned på tur. Skjegget ryker.

Etter 4 timers søvn var det klart for å starte vaskearbeidet etter nattens "lille" uhell. Liggeunderlag, nien pakkposer, innerteltet og hund ble skylt og vasket så godt det lot seg gjøre. Da var jeg så godt i gang at jeg like gjerne vasket meg selv i samme slengen. Skjegget gikk også. Det tok en evighet med de derre enganghøvlene. Trodde aldri jeg skulle bli ferdig. Måtte bruke to stykker, men du verden så deilig det var. Så er det bra det er sol i dag også så jeg får gjort noe med skjeggeskillet.

Det ble midt på lyse dagen (tok du an? Midnattssol....) før vi kom oss av gårde. Hele veien fra kraftverket og til Kautokeino gikk det en atv vei ved siden av bilveien som var ganske digg.

Rett før sentrum kommer en franskmann syklende. Han stopper og vi slår av en prat. Han startet fra Frankrike for en måned siden og var på vei til Nordkapp. Derfra skulle han snu og til slutt ende opp i Hellas. Bemerkelsesverdig i seg selv, men det eneste jeg klarte å legge merke til var hvor rein t-skjorta hans var. Den var renere og penere enn noen av mine noen gang har vært og han har syklet og sovet i telt i en måned. Bemerkelsesverdig. Jeg spurte ham aldri hva hemligheten var.

Jeg tror Kautokeino er den mest stille byen i hele verden. Det var ikke en lyd i "sentrum". Sånn bortsett fra tordenværet da. For tredje dag på rad går vi til lyden av torden. Bare seks sekunder unna i dag, men det holdt seg der og vi fortsatte ut på landeveien igjen med sola og myggen i fjeset.

Føttene er støle og vonde etter gårsdagen så vi gir oss 9 km etter Kautokeino. Her har vi akkurat tatt av fra veien inn på en sti som tar oss videre til den egentlige stien vi skal følge. Kunne gått veien også, men akkurat nå er jeg så lei asfalt at jeg kunne spy.

I morgen kommer vi til starten av DNT sitt llypenett. Da vil vi følge disse sørover. Først litt innom Finland og Sverige før vi kommer tilbake til fædrelandet og fortsetter rett sørover. Litt usikler på hvordan det blir med dekning fremover, men innleggene kommer før eller siden.

1 kommentar:

  1. Snip, snap, snute, så var skjegget "ve...ute". Flott, pen mann uansett ;) God tur videre.

    SvarSlett