lørdag 12. juli 2014

Dag 31. Begynte bra. Ender dritdårlig.

Nok en gang fint vær. Masse mygg, men vi klarer oss.

Queen spiste medteparten av fisken jeg fikk i går og hun spiser restene til frokost (husk den setningen). Benfritt såklart. Hunder skal visst ikke ha fiskeben.

Vi legger i vei og det er egentlig bra, men etterhvert begynner føttene mine å verke noe vanvittig. Sånn skikkelig vondt. Da går det sakte. Til slutt smører jeg føttene med voltarol og bytter skotøy. Det hjelper og vi får gått et stykke til.

10 kilometer utenfor Kautokeino krysser vi en elv ved et kraftverk. Her finner vi en fin gressplen og slår leir. Det er ikke så mye knott her, men mer mygg enn jeg har sett noen gang før. Jeg pakker Queen inn i klær og myggnetting mens jeg setter opp teltet. Når det er oppe hiver jeg henne inn der og går å fisker litt i elva under kraftverket.

Alt er som det skal. Jeg lager og spiser maten min og legger meg for å ta igjen bloggskrivingen og det er da moroa starter. Queen er litt ekstra innpåsliten i kveld. Det hender jo hun er det så jeg bare dytter henne på plassen sin og sier god natt. Men hun fortsetter å kikke på meg med store forhåpningsfulle øyne. Det er jo heller ikke så uvanlig så jeg tenker ikke mer på det. Så blir hun litt rastløs og finner liksom ikke en posisjon hun er fornøyd med. Kanskje hun må på do, tenker jeg. Men hun klarer da å holde seg til morgenen. Det neste som skjer nå kommer nok dere til å synes er ganske festlig. Kanskje til og med veldig festlig. Jeg synes ikke det er festlig. Ikke enda hvertfall. Det som skjer er at jeg ser Queen sette seg på huk, krumme ryggen og la det stå til. Haha tenker sikkert du. Queen la en kabel i teltet. Hadde det enda vært så vel. Nei for du skjønner det at Queen hun har fått diaré, og gjett hva det luktet? Fisk!!! Queen tåler tydeligvis ikke store mengder fisk. Jeg skriker nei, men det er for sent. Når hun reiser seg hiver jeg henne ut av teltet og den nedte halvtimen mens jeg øser og vasker traver hun rundt og prøver å gjøre mer hver femte meter. Men det er for gjeves, for alt ble lagt igjen INNE i teltet mitt. "Men hadde ikke hun på seg tispetrusa du laget av den vanntette sekken da?" tenker du kanskje. Jo. Hun hadde det, men så var det en smarting som tenke at hun ikke blødde så mye lenger, så den tar vi av. Nå ligger hun her med både tispetrusa og en annet sekk utenpå der igjen.

Alt som kunne gått galt gikk galt. Du husker kanskje jeg nevnte at det var enormt med mygg her. Så når jeg åpnet forteltet for å vaske ut så kommer 200 mygg inn. Så den neste timen etter vask gikk med til å drepe mygg.

Det er jo ikke Queen sin feil. Det er jo bare min uerfarenhet med hund som har skylda her, men det er vanskelig å ikke være lettere forbannet når man ligger her og kl er 4 på morgenen og du vet at noe av det første du må gjøre når du står opp om noen få timer er å vaske innerteltet og hunden din ordentlig. For det lukter fortsatt fisk her.

1 kommentar: