søndag 6. juli 2014

Dag 25. Milepæl 3. Karasjok.

I dag ankom vi Karasjok. Vi startet med å gå utenfor noen sti, bare på retning. Etter en stund, treffer vi på en godt oppkjørt sti som ikke står på kartet mitt. Jeg stoler på magefølelsen og følger den noen kilometer i håp om at den skal ta oss i riktig retning. Så plutselig kommer vi til et kryss med et skilt som sier "Karasjohka". Utrolig deilig.

Vi kommer inn til sentrum i syv tiden på kvelden. Jeg merker to ting ganske fort. Det ene er lange vanskelige gatenavn, det andre er at det er utrolig mange hunder som løper løst rundt omkring uten eieren i nærheten. Det kan være litt risikabelt med ei tispe midt i løpetiden. En hannhund følger etter oss i 20 minutter på vei inn mot sentrum. Jeg blir nødt til å sette på henne prevansjon (tidligere nevnte "tispetruse") før jeg turte gå inn og kjøpe mat.

Du vet du er i Karasjok når det er reinkebab på menyen. Ikke akkurat sånn kebab jeg er vant til, men det smakte da ålreit.

Myggen har bare blitt verre og verre jo nærmere vi har kommet Karasjok. Mygg og det de kaller knott. Ikke sånne bittesmå som vi har hjemme, men som små fluer halvparten av en mygg ca. Det er helt vanvittig. Jeg brukte første timen i teltet på å ta livet av sikkert 100 av dem som krøp ut av pelsen til Queen. Har du noen gang prøvd å ta livet av 100 små fluer fulle av blod uten å grise til teltet ditt? Det er ikke lett. Godt jeg får tak i det halsbåndet på tirsdag.

Jeg har gått litt ut av sentrum og ligger rett ved siden av E6en ved en bekk. Blir liggende her til tirsdag før vi drar videre mot neste milepæl. Nemlig Kautokeino.

Vi camper her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar