søndag 22. juni 2014

Dag 10. Død skog

Det snødde vannrett til kl 4 i natt. Da gikk det over til regn. Vinden var helt sinnsyk, men teltet holdt stand det. Helsport kan det å lage telt. Jeg puttet til slutt ørepluggene i ørene for å dempe støyen.
Jeg pakket det jeg kunne inne i teltet og så var det bare å vente på pauser mellom bygene. Første pause var det akkurat tid til å løpe på do og hente vann til frokost. Andre pause holdt heldigvis helt til kvelden, men da var kl 1530.
Det var en fin etappe som gikk gjennom bjørkeskog og viddeterreng. Eller bjørkeskog var vel å ta litt i. Det var bjørkeskog en gang. Nå er nesten alle trærne døde. Jeg vet ikke hva som hatt skjedd her, men kanskje det er nikkelverket i Russland sin skyld. Det har blitt nevt av flere jeg hatt snakket med. Det sender store mengder forurensning hvis vinden er riktig og ødelegger skogen.
Mot kvelden kom vi til et vann og her tar vi av nordvestover fra stien. Dermed blir det litt mer bush bashing, men vi slipper unna et godt stykke på E6.
Vinden har vært der i dag også, men ikke like aggressiv. Dagen slutter som den starter med sludd og regn.
Utrolig digg å komme seg i posen og lage middag ut av de fire røyene jeg fikk underveis. Det ble et festmåltid.

2 kommentarer:

  1. Beklager men den døde bjørkeskogen får du se mye av på din tur. Bjørkemåleren har herjet stygt over store deler av Norge. Et trist syn er det.
    God tur videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bjørkemåleren tok godt for seg her i Øst-Finnmark for 4-5 år siden, og det er dessverre godt synlig enda.

      Slett