mandag 29. september 2014

Dag 104

Jeg våkner opp til winter wonder land. Snøen har lagt seg som et hvitt teppe over fjellene. Været har heldigvis blitt bedre. Det blåser fremdeles ganske kraftig, men det er nesten ikke nedbør og det som kommer er regn.

Reinjegeren har fått nok. Han gir meg resten av turmaten sin og går ut døra mens jeg spiser frokost.

Etappen min i dag er ikke så veldig lang. Bare 5 timer, men den skal bli tung nok. Snøen har som sagt lagt seg og det er tungt å gå i snø og slaps. I tillegg blåser det kraftigere utover dagen. På et tidspunkt begynner jeg å gå over ei sommerbro som plutselig stopper halvveis. Broen er bygd opp med paller som er festet i to bjelker. Vel denne broen er rett og slett blåst i stykker. Jeg kan se tre av pallene ligge i elva litt lengre nede så jeg fisker dem ut og "reparerer" broa så jeg kommer meg over.

Mange steder har det blitt store snøskavler som er dypere enn beina mine er lange som jeg må bakse meg gjennom, men jeg kommer meg til slutt til Hellevassbu som jeg planla å sove i. Her har de ikke forventet besøk for et ektepsr som har hytteoppsyn har lakkert alle gulvene på hytta. Så jeg ender opp i sikringsbua sammen med dem og de to andre damene som de heller ikke forventet. Men det er koselig og sengeplasser nok i sikringsbua så det går veldig greit.

Damene kom fra Haukeliseter i dag som er der jeg skal gå i morgen. De kan fortelle at sommerbroene er tatt inn og jeg blir nødt til å vade fire ganger. Jeg gleder meg ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar